Subversive rewriting of the myth of the Trojan prophetess in Christa Wolf´'s Cassandra
PDF (Español (España))

Keywords

Historical novel
Myth
Intertextuality
Hypertext
Epigraph
Rewriting

How to Cite

Villarreal, J., & Pérez, V. (2025). Subversive rewriting of the myth of the Trojan prophetess in Christa Wolf´’s Cassandra. Humanitas. Revista De Teoría, Crítica Y Estudios Literarios, 4(8), 4–26. https://doi.org/10.29105/revistahumanitas4.8-104

Abstract

Abstract: This article proposes a study on the reworking of the Cassandra´s myth in Christa Wolf's homonymous work. After explaining the concepts of the myth and the historical novel, the aim is to define the process of creating the work as palimpsestuous writing, identifying within it three procedures for reinterpreting the myth of Priam´s daughter: transmotivation, demoralization, and textual interactions. The theoretical tool supporting our analysis comes from narratology (Genette, 1989). It is concluded that, although the myth remains relevant in our contemporary present, it is in a constant process of elaboration. Through her work, the German writer, by subverting the mythical discourse, opens the door to the inner world of the main character, Casandra.

Key words: rewriting, historical novel, myth, intertextuality, hypertext, epigraph

https://doi.org/10.29105/revistahumanitas4.8-104
PDF (Español (España))

References

Bajtín, Mijaíl. (2003). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.

Barthes, Roland. (1978). Image-Music-Text. New York: Hill and Wang.

Ciplijauskaité, Biruté. (1994). La novela femenina contemporánea (1970-1985).

Hacia una tipología de la narración en primera persona. Barcelona: Anthropos.

Eco, Umberto. (2002). Sobre la literatura. Barcelona: RqueR.

Eco, Umberto. (2004). Apostillas a El nombre de la rosa. En ECO, Umberto. El nombre de la rosa. Barcelona: Debolsillo.

Genette, Gérard. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.

Guerra Gómez, Manuel. (1987). El sacerdocio femenino (en las religiones greco-romanas y en el cristianismo de los primeros siglos). Toledo: Instituto Tecnológico San Idelfonso.

Herrero Cecilia, Juan. (2006). El mito como intertexto: La reescritura de los mitos en las obras literarias. Çedille. Revista de estudios franceses, (002) 1. 58-76.

Hualde Pascual, Pilar y SANZ MORALES, Manuel. (2008). La literatura griega y su tradición. Madrid: AKAL.

Homero. (2001). La Odisea. Massachusetts: Adamant Media Corporation.

Homero. (2004). La Ilíada. En SEGALA y ESTALELLA, Luis. Versión directa y literal del griego. México: Porrúa.

Jolles, André. (2017). Simple Forms: Legend, Saga. Myth, Riddle, Saying, Case, Memorabile, Fairytale, Joke. New York: Verso.

Lukács, Georg. (1966). La novela histórica. México: Era.

Pons, María Cristina. (1996). Memorias del olvido. La novela histórica de fines del siglo XX. México: Siglo XXI.

Román Prieto, Manuel. (2005). Escritoras y pensadoras europeas. http://www.escritorasypensadoras.com7colaborador.php/1176198398992007

Siguán, Marisa. (1994). ‘Hablar con mi propia voz: lo máximo’. Mitología y feminismo en la Casandra de Christa Wolf. En CARABÍ, Angels y SEGARRA MONTANER, Marta. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.

Villanueva, Darío. (1992). Los marcos de la literatura española (1975-1990): esbozos de un sistema. En VILLANUEVA, Darío Historia y crítica de la literatura española. IX, Los nuevos nombres: 1975-1990. Barcelona: Crítica.

Wolf, Christa. (1986). Una carta: sobre significados inequívocos y significados ambiguos; sobre la definición y la indefinición; sobre antiguas condiciones y nuevos campos visuales, sobre la objetividad. En ECKER, Gisela Estética feminista. Barcelona: Icaria.

Wolf, Christa. (1987). Casandra. Madrid: Alfaguara.

Wolf, Christa. (1995). The Author´s Dimension. Selected Essays. Chicago: University of Chicago Press.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Jaime Villarreal

Downloads

Download data is not yet available.