Abstract
This article analyzes the spatial construction in the collection of poems La muerte golpea en lunes by Maricarmen Velasco, focusing in a first step on the use of deictic markers and pragmatic elements to establish the enunciative location, for this we resort to the proposal of Catherine Kerbrath-Orecchionni in La enunciación. De la subjetividad en el lenguaje. Likewise, once subjectivity is established as a degree of spatial reconstruction, an exploration of the way in which such subjectivity presents space is carried out from a perspective that considers the perception of space through memory, but also, through the search or recognition as in situ representation of certain geography. Finally, and in terms of a semantic framework, we resort to the configuration of the idyllic space, proposed by Mikhail Bakhtin in Teoría y estética de la novela, in order to take the poem's proposal about the idyll in the contemporary to the space of criticism.
References
Bajtín, M. (1989). Teoría y estética de la novela. (Helena S. Kriukova & Vicente Cazcarra, Trad.). Taurus.
Biglieri, A. (2010). “Espacios narrativos medievales: propuestas para su estudio”. En D. Paolini (Coord.), “De ninguna cosa es alegre en posesión sin compañía” Estudios celestinescos y medievales en honor del profesor Joseph Thomas Snow. Hispanic Seminary of Medieval Studies.
Castañeda Barrera, E. (2021). Esto no será un poema. ICA.
Ducrot, O. (2001). “La noción de sujeto hablante” en El decir y lo dicho. EDICIAL.
García Berrió, A. (2012). Crítica literaria. Cátedra.
Genette, G. (1969). “La litterature et l’espace” en Figures II. (Maia Swiatek, Trad.). Editions du Seuil.
Kerbrath-Orecchionni, C. (1997). “La subjetividad en el lenguaje: lugares en que se inscribe. Los deícticos” en La enunciación. De la subjetividad en el lenguaje. EDICIAL.
Slawinski, J. (1989). El espacio en la literatura: distinciones elementales y evidencias introductorias (Desiderio Navarro, Trad.). Criterios, pp. 1-17.
Velasco, M. (2022). La muerte golpea en lunes. ICA; INBAL.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Alberto Hernández Granados