Digital Arts and Children's Literature: analysis of translations of 'The Ugly Duckling' and the influence of H.C. Andersen in Mexico
PDF (Español (España))

Keywords

children's literature, narrative discursivity, open source, translation, culture

How to Cite

Flores HIlerio, D., & Contreras López, A. A. (2025). Digital Arts and Children’s Literature: analysis of translations of ’The Ugly Duckling’ and the influence of H.C. Andersen in Mexico. Humanitas. Revista De Teoría, Crítica Y Estudios Literarios, 4(8), 182–202. https://doi.org/10.29105/revistahumanitas4.8-120

Abstract

Hans Christian Andersen is regarded as the father of contemporary children's literature due to the variety and breadth of his work as well as his engaging and profound narrative style. These qualities have made his work the most translated in the field of children's literature, as an indication that contemporary literature written for children lacks the pedagogical and moralizing formulas that were prevalent in classical children's literature. However, we have observed that several Spanish translations have been made with discursive intentions aimed at promoting axiological models and systems that reflect the dynamics and values of their respective sociocultural contexts. These differences also led us to discover that many Spanish versions of The Ugly Duckling were not derived directly from Danish, its original language, or are otherwise free adaptations of the original story. Therefore, in this research, we have utilized digital technology tools to enhance the corpus with which we are working. In this article, we describe the methodology and some obstacles we have encountered in comparatively analyzing the discursive effects of certain translations of this popular children's story by Andersen. We also describe the design of an interface, using the open-source programming language Python and the freely accessible Tkinter library, to invite collaboration from other researchers interested in the comparative analysis of Andersen's tales translated into Spanish.

https://doi.org/10.29105/revistahumanitas4.8-120
PDF (Español (España))

References

Althusser, Louis. Aparatos ideológicos del Estado. La revolución teórica de Marx, 19a. edición, México Siglo XXI editores, 1981.

Andersen, Hans Christian. El patito feo, en Lecturas clásicas para niños, edición de José Vasconcelos, México, Secretaría de Educación Pública, 1925.

Andersen, Hans Christian. El patito feo, en Cuentos, edición de María Edmé Álvarez. México, Porrúa-Colección Sepan cuántos, 1968.

Andersen, Hans Christian. El patito feo, en Cuentos maravillosos. Traducción del danés de Elisabet Noneli. México, Bibliotex/Grupo Editorial Multimedios, 1999.

Bejarano Díaz, Homero. Hans Christian Andersen en la Literatura Infantil y Juvenil en Revista Institucional/ UPB, 21 (75), 2020.

Dubois, Jean. Présentation, en Chauveau, Geneviève. Analyse linguistique du discours jaurésien, Langages, núm. 52, París, Didier, pp. 3, 1978.

Flores Hilerio, Dalina. Juego y literatura: una propuesta para el desarrollo infantil. Tesis de maestría, Facultad de Filosofía y Letras, 2004.

Foucault, Michel. La arqueología del saber, 8a. edición, México, Siglo XXI editores, 1982.

Foucault, Michel. El orden del discurso, Barcelona, Tusquets, 1987.

Grize, Jean-Blaise. De la logique á l’argumentation, Genève, Libraire Droz, 1982

Haidar, Julieta. El poder y la magia de la palabra. El campo del análisis del discurso, en Río Lugo Norma del (coord.), La producción textual del discurso científico, México, Universidad Autónoma Metropolitana, pp. 33-73, 2000.

Haidar, Julieta y Lidia Rodríguez Alfano. Funcionamientos del poder y de la ideología en las prácticas discursivas, en Dimensión Antropológica, año 3, vol. 7, mayo/agosto, pp. 73-111. 1996

Herbert, Thomas. Notas para una teoría general de las ideologías, en Herbert, Thomas y Jacques A. Miller, Ciencias sociales: Ideología y conocimiento, 3a. edición, México, Siglo XXI editores, 1979.

Pêcheux, Michel. Hacia el análisis automático del discurso, Madrid, Gredos, 1978.

Reboul, Olivier. Lenguaje e ideología, México, Fondo de Cultura Económica, 1986.

Ricoeur, Paul. Ideología y utopía, Barcelona, Gedisa. 1989.

Robin, Régine. Histoire et linguistique, París, Librairie. 1973.

Rodríguez Alfano, Lidia. Deixis y modalización. Funcionamiento ideológico en el discurso de dos grupos sociales de Monterrey, tesis de maestría en Letras Españolas, Monterrey, Universidad Autónoma de Nuevo León. 1993.

Rodríguez Alfano, Lidia. Acercamiento teórico crítico al discurso de las mujeres. En Iztapalapa. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades. Año 23, número 53, julio-diciembre de 2002.

Romero, Ana. El niño que imaginaba, en Navegantes. Revista de literatura infantil y juvenil. Año 1, No. 00. Editorial Universitaria, Universidad Autónoma de Nuevo León, 2019.

Rosell, Joel Franz. Andersen y Martí: dos cantos para un ruiseñor, en CLIJ: Cuadernos de literatura infantil y juvenil, 2001.

Thompson, John B. Studies in the Theory of Ideology, California, University of California Press, 1990

Thompson, John B. Ideology and Modern Culture, California, Stanford University Press, 1985

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Dalina Flores HIlerio, Azael Abisaí Contreras López

Downloads

Download data is not yet available.