spanish
PDF (Español (España))

Keywords

Literatura latinoamericana
Policial
Linda 67
Fernando del Paso

How to Cite

Estrada Orozco, L. M. (2023). spanish. Humanitas. Revista De Teoría, Crítica Y Estudios Literarios, 2(4), 191–225. https://doi.org/10.29105/revistahumanitas2.4-50

Abstract

Since it was published in 1995, Linda 67. Historia de un crimen, the critical reception of this detective novel has been ambiguous, partially, because of the nature of the preceding works by Fernando del Paso. In this article, I propose a reading of Linda 67 in several leves: first, as a novel that dialogues with a genre from mass-culture through the Latin American appropriatons that Amar Sánchez identifies as strategies of "seduction and betrayal". Besides, in Linda 67 we can see an aesthetic search beyond the margins of the Hispanic American "neopoliciaco", which was dominant in the late 20th century. Linda 67 brings together elements from mass-culture and high-culture, both in its direct references and its structures, or the psychological construction of David Sorensen, the murderer who is its central character. By using references to publicity, high-end products, social conflicts, and contemporary crimes, the novel re-kindles the critics by Adorno and Horkheimer of the cultural industry. At the same time, it exposes the other side of the Latin American "cosmopolitan desires", which Mariano Siskind conceived as “deseo de mundo”,  a way of aspiring to universality (articulated in global hegemonic discourses) from the geopolitical margins. This cosmopolitism has been revised by Siskind at the dawn of the 21st century, when the colapse of the imaginary function assigned to the "world" -in his initial notion of cosmopolitism- is evident. The present article, also argues that David Sorensen already embodies some of these colapses of Latin American cosmopolitism at the end of the 20th century.

https://doi.org/10.29105/revistahumanitas2.4-50
PDF (Español (España))

References

Adorno, Theodor y Max Horkheimer (2013). La industria cultural. Juan José Sánchez, traductor. El Cuenco de Plata.

Amar Sánchez, Ana María (2017). Juegos de seducción y traición. Literatura y cultura de masas. Almenara.

Ávila Mergil, Rosa María (2005). “El ‘género policiaco’ en México”. En Samuel Gordon (compilador y editor), Novela mexicana reciente: Aproximaciones críticas (pp. 141-160). Ediciones y Gráficos Eón / The University of Texas at El Paso.

Balzac, Honoré de (2017). Œuvres Complètes. Arvensa Editions. Edición digital.

Beltrán, Rosa (16 de abril de 2021). “Fernando del Paso el publicista”. Milenio. https://www.milenio.com/cultura/laberinto/fernando-del-paso-y-sus-flirteos-con-la-publicidad

Braham, Persephone (2004). Crimes against the State, crimes against Persons: Detective Fiction in Cuba and Mexico. University of Minnesota Press.

--. (2019) “Narrativa policiaca en México, 1968-2012”. En Miguel. G. Rodríguez Lozano y Roberto Cruz Arzábal (coordinadores), Hacia un nuevo siglo (1968-2012). Tensiones, territorios y formas de un campo literario en movimiento (pp. 275-298). UNAM.

Castilla, Amelia (04 de diciembre de 1996). “Fernando del Paso debuta en el género negro con ‘Linda 67: historia de un crimen”. El País. https://elpais.com/diario/1996/12/05/cultura/849740410_850215.html

Corral Peña, Elizabeth (2005). “Retrato de un asesino: David Sorensen, de Fernando del Paso”. En Miguel G. Rodríguez Lozano y Enrique Flores (editores), Bang! Bang! Pesquisas sobre narrativa policiaca mexicana (pp. 115-132). UNAM.

Cruz, Atenea (23 de noviembre de 2018). “Linda 67: las estatuas tienen fisuras”. Letras Libres. https://letraslibres.com/literatura/linda-67-las-estatuas-tienen-fisuras/

Del Paso, Fernando (Prólogo de Martín Solares) (2017). Linda 67. Historia de un crimen. Fondo de Cultura Económica.

Del Paso, Fernando (2013). Palinuro de México. “Prólogo” de Francisco González Crussí. Fondo de Cultura Económica.

Domínguez Michael, Christopher (19 de noviembre de 2018). “Fernando Del Paso: ‘A mí lo que me encantaba era jugar con el idioma”. Confabulario. El Universal. https://confabulario.eluniversal.com.mx/fernando-del-paso-entrevista/?fbclid=IwAR1HyssI2n8ydsr5b4zt_uGhvyksuoLdfd3r29BhygHyPOexqzbQA4M0axw .

Dostoievsky, Fiódor M. (2015) Crimen y castigo. Traducción de Rafael Cansinos Assens. Penguin Clásicos.

Espinosa-Jácome, José T (2006). “Sobre la estructura de Linda 67. Historia de un crimen”. La Palabra y el Hombre (no. 139), pp. 167-178.

Figueroa, Fernando (16 de noviembre de 2018). “Entrevista a Fernando del Paso: ‘La vida es un fracaso’”. Milenio. https://www.milenio.com/cultura/laberinto/fernando-del-paso-la-vida-es-un-fracaso

González Fernández, Natali (2017a) “La sociedad y el hombre: el problema de la construcción de la identidad en Linda 67. Historia de un crimen”. En Carmen Álvarez Lobato, (coordinadora), Tren de palabras. La escritura de Fernando del Paso (pp. 91-122). Universidad Autónoma del Estado de México / Miguel Ángel Porrúa.

--. (2017b) “Los sueños y el inconsciente en Linda 67. Historia de un crimen”. La colmena (no.93), pp. 21-29.

--. (2016) De lo criminal a lo poético: una aproximación al carácter ambivalente de Linda 67. Historia de un crimen de Fernando del Paso. Tesis de maestría en Humanidades: Estudios literarios, Universidad Autónoma del Estado de México. http://hdl.handle.net/20.500.11799/65267

Noguerol Jiménez, Francisca (2006). “Neopolicial latinoamericano: el triunfo del asesino”. Ciberletras, (no. 15), pp. 113-130.

Negrín, Edith (2005) “El azar y la necesidad: las narraciones policiales de Antonio Heliú”. En Miguel G. Rodríguez Lozano y Enrique Flores, (editores). Bang! Bang! Pesquisas sobre narrativa policiaca mexicana (pp. 39-58). UNAM.

Núñez Jáuregui, Guillermo (27 de noviembre de 2017). “Vuelve Linda Lagrange”. La Tempestad. https://www.latempestad.mx/fernando-del-paso-linda/

Orgambides, Fernando (2 de junio de 1992). “México sufre una oleada de secuestros”. El País. https://elpais.com/diario/1992/06/03/internacional/707522412_850215.html

Ramírez-Pimienta, Juan Carlos y Fernández, Salvador C. (2006). “Prólogo”. En Juan Carlos Ramírez-Pimienta, Salvador C. Fernández (compiladores), El norte y su frontera en la narrativa policiaca Mexicana (pp. 13-22). Plaza y Valdéz / Occidental College.

Stavans, Ilan (1993). Antihéroes: México y su novela policial. Joaquín Mortiz.

Siskind, Mariano (2014). Cosmopolitan Desires: Global Modernity and World Literature in Latin America. Northwestern University Press.

--. (2019) “Towards a Cosmopolitanism of Loss: An Essay about the End of the World”. En Müller, Gesine y Mariano Siskind, (editores), World Literature, Cosmopolitanism, Globality: Beyond, Against, Post, Otherwise (pp. 205-235). De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110641134

Trujillo Muñoz, Gabriel (2006). “Conflictos y espejismos: la narrativa policiaca fronteriza mexicana”. En Juan Carlos Ramírez-Pimienta, Salvador C. Fernández (compiladores), El norte y su frontera en la narrativa policiaca Mexicana (pp. 23-38). Plaza y Valdéz / Occidental College.

Wilde, Oscar (2016). El retrato de Dorian Gray. Edición y traducción de Mauro Armiño. Austral.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 LUIS MIGUEL ESTRADA OROZCO

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...