Narrative aesthetics of the Greater Caribbean: notes for a poetics by Germán Espinosa
PDF (Español (España))

Keywords

Caribbean, Poetics, Intermediality, Novel, hybridization

How to Cite

Hernández Suárez, D. M. (2024). Narrative aesthetics of the Greater Caribbean: notes for a poetics by Germán Espinosa. Humanitas. Revista De Teoría, Crítica Y Estudios Literarios, 4(7), 79–95. https://doi.org/10.29105/revistahumanitas4.7-67

Abstract

In these work some notes are exposed to understand the poetics of the Colombian writer Germán Espinosa in relation to the notion of the Caribbean, an aspect that can be seen in a concrete way in his idea of ​​a novel as a synthesizing essay of experiences, images and, above all, of means of artistic representation. Thus, it seeks to show that the notion of "generic expansion" that Espinosa conceives for his narrative is part of the idea that the author has of Caribbean culture, as a spirit that expands and transcends, elusive in a single form of expression artistic and, nevertheless, materialized through a poetics.

https://doi.org/10.29105/revistahumanitas4.7-67
PDF (Español (España))

References

Alberca, Manuel (2007). El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica la autoficción. Madrid: Biblioteca nueva.

Aullón de Haro, Pedro (1994), “Epistemología de la Ciencia Literaria”, Teoría de la crítica literaria, Madrid, Trotta.

Coleridge, Spencer Taylor (1914). Essays. Coleridge's Lectures on Shakespeare and other Poets and Dramatists. Ed. Ernest Rhys. London-Nueva York, J. M. DENT & SONS,E. P. DUTTON & CO.

De Candé, Roland (2002). Nuevo diccionario de la música, Vol. 1, Grasindo.

Espinosa, Germán (2007). Aitana. Bogotá: Alfaguara.

Espinosa, Germán (2002). “Caribe y universalidad”, Ensayos completos. 1986-1988. Tomo I. Medellín: EAFIT: 182-191.

Espinosa, Germán (2003). La verdad sea dicha. Mis memorias. Bogotá: Taurus.

Espinosa, Germán (2002). Ensayos completos. 1986-1988. Tomo I. Medellín: EAFIT.

Espinosa, Germán (2006). “Invocación de tu memoria”. Memoria de Josefina. Poemas inéditos. Bogotá: El Banco de la República.

Fonseca Gómez, Marco Antonio (2012). “La figura del diablo como motivo recurrente en dos novelas de Germán Espinosa: Los cortejos del diablo y Aitana”, Estudios de Literatura Colombiana, No. 31, julio-diciembre, pp. 141-156.

Gaztambide, Antonio (2003), “La invención del Caribe a partir de 1898 (Las definiciones del Caribe, revisitadas)”, en TIERRA FIRME, 21, XXI, 82.

Miró, Gabriel (1928). Años y lenguas. Disponible en http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/aos-y-leguas/html/dcd85824-2dc6-11e2-b417-000475f5bda5.html

Rincón, Carlos y Julian Serna Arango (2008). La palabra como provocación. Magia, verso y filosofemas, Barcelona: Anthropos.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Diana Marisol Hernández Suárez

Downloads

Download data is not yet available.