Controversy and tradition. Literary field incidence in two anthologies by Xavier Villaurrutia
PDF (Español (España))

Keywords

controversy
anthology
Xavier Villaurrutia
literary field
tradition

How to Cite

Cerda de la Rosa, M. (2024). Controversy and tradition. Literary field incidence in two anthologies by Xavier Villaurrutia. Humanitas. Revista De Teoría, Crítica Y Estudios Literarios, 4(7), 4–31. https://doi.org/10.29105/revistahumanitas4.7-75

Abstract

The Mexican literary field after the Revolución mexicana finds a configuration process in front of the new political, social, and intellectual situation. Soon would start a controversy between two positions of literary conceptions -with two terms as controversial: virile literature and effeminate literature- in 1925 and another alike seven years later, in 1932, when the idea of national literature is questioned considering the ideals from the civil warfare before the foreign avant-garde-influenced ideas looking for a universal and cosmopolitan understanding. As participants in both times, the Contemporáneos group postulates their aesthetic ideas in their homonymous magazine, as well as the individual efforts of their members to reaffirm their position, among them there is the input from Xavier Villaurrutia who publishes poem anthologies from two recognized Mexican authors: Ramón López Velarde and sor Juana Inés de la Cruz. Villaurrutia employs dispositives based upon his critical texts to elaborate these compilations aspiring to propose a Mexican literary tradition before the possibility to form the new defining literary field for the rest of the XX century.

https://doi.org/10.29105/revistahumanitas4.7-75
PDF (Español (España))

References

Agamben, G. (2011). ¿Qué es un dispositivo? Sociológica, 26(73), 249-264. https://www.scielo.org.mx/pdf/soc/v26n73/v26n73a10.pdf.

Abreu, E. (1985). El sueño de sor Juana. En Revistas literarias mexicanas modernas. Contemporáneos II. (pp. 46-54). FCE.

Bourdieu, P. (1990). El campo literario. Prerrequisitos críticos y principios de método. Criterios, 25-28, 20-42.

https://gep21.files.wordpress.com/2010/04/1-bourdieu-campo-literario.pdf.

Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte. Anagrama.

Campos, M. (2008). Ramón López Velarde visto por los Contemporáneos. Instituto Zacatecano de Cultura "Ramón López Velarde".

Capistrán, M. (1967). México, Alfonso Reyes y los Contemporáneos. Revista de la Universidad de México.

https://www.revistadelauniversidad.mx/download/33c421a8-a30f-40fe-a403-6e2d66efa0b8?filename=mexico-alfonso-reyes-y-los-contemporaneos-(cartas-y-notas)-seleccion-de-miguel-capistran.

Díaz, V. (1989). Querella por la cultura "revolucionaria" (1925). FCE.

de la Cruz, J. (1980). Sonetos y endechas. Editorial Labor.

de la Cruz, J. (2008). Sonetos y endechas. Fontamara.

Escalante, O. (2008). Prefacio. En M. Campos (Comp.) Ramón López Velarde visto por los Contemporáneos. (pp. 7-11). Instituto Zacatecano de Cultura "Ramón López Velarde".

Henríquez, P. (2013). El hermano definidor. El Colegio de México.

Lima, D. (2018). Villaurrutia, editor de sor Juana. Círculo de poesía. https://circulodepoesia.com/2018/09/villaurrutia-editor-de-sor-juana/.

López, R. (1993). El león y la virgen. UNAM.

Mombelli, D. (2019). La metodología comparatista en los estudios literarios. Revista Española de Educación Comparada (34) 97-117. http://dx.doi.org/10.5944/reec.34.2019.24379.

Sánchez, I. (2007). Vanguardia y campo literario: La Revolución Mexicana como apertura estética. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 33 (66). 187-206. http://www.jstor.org/stable/25485836.

Sánchez, J., Ríos, F., Escobar, S., Palma, A., & Ramírez, A. (2017). Topoiesis de los dispositivos de registro del texto literario. Romance Quarterly, 64(1), 13-19. http://dx.doi.org/10.1080/08831157.2017.1254478.

Sheridan, G. (1999). México en 1932: La polémica nacionalista. FCE.

Sheridan, G. (1985). Los contemporáneos ayer. FCE.

Stanton, A. (1998). Tres antologías: La formulación del canon. En A. Stanton (Ed.), Inventores de tradición. Ensayos sobre poesía mexicana moderna. (pp. 21-60). https://www.jstor.org/stable/j.ctv43vsg5.3.

Stanton, A. (1998). Sor Juana entre los Contemporáneos. En A. Stanton (Ed.), Inventores de tradición. Ensayos sobre poesía mexicana moderna. (pp. 63-89). https://www.jstor.org/stable/j.ctv43vsg5.4.

Tejerina, I. (2005). El canon literario y la literatura infantil y juvenil. Los cien libros del siglo XX / Isabel Tejerina Lobo. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/el-canon-literario-y-la-literatura-infantil-y-juvenil-los-cien-libros-del-siglo-xx-0/html/003f29cc-82b2-11df-acc7-002185ce6064_2.html#I_0_.

Villaurrutia, X. (2008). Una nota. En M. Campos (Ed.), Ramón López Velarde visto por los Contemporáneos. (pp. 15-16). Instituto Zacatecano de Cultura.

Villaurrutia, X. (2008). Un sentido de Ramón López Velarde. En M. Campos (Ed.), Ramón López Velarde visto por los Contemporáneos. (pp. 121-130). Instituto Zacatecano de Cultura.

Villaurrutia, X. (2014). Obras. FCE.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Miguel Cerda de la Rosa

Downloads

Download data is not yet available.