Espacialidad e itinerarios en la cuentística de Mario Levrero
PDF (Español (España))

Keywords

spatiality, short story, autobiography, biography, essay

How to Cite

Islas Flores, M. C. (2022). Espacialidad e itinerarios en la cuentística de Mario Levrero . Humanitas. Revista De Teoría, Crítica Y Estudios Literarios, 1(2), 15–40. https://doi.org/10.29105/revistahumanitas1.2-1

Abstract

Abstract: In a significant number of Mario Levrero's stories, displacements are frequent and crucial. These are itineraries undertaken voluntarily or, on the contrary, forced by some circumstance that makes them imperative, even to the extent that personal or collective survival depends on their realization. However, the towns or cities that serve as a starting or arrival point play a leading role, whether the journey has an initiatory character or a precise purpose -such as supervising the arrangement of the furniture in one's home or obtaining a shelter-. That is to say, they are not mere scenographic frames in which events take place, but to a large extent, they make them intelligible. The objective of this essay is to make explicit the cardinal importance played by spatiality in the Levrerian short story while delving into the problems derived from its recent compilation, but also to trace that not uncommon displacement between the short story and the autobiographical essay of the writer Uruguayan.

https://doi.org/10.29105/revistahumanitas1.2-1
PDF (Español (España))

References

Bértolo, Constantino, 2010, “Prólogo”, en Mario Levrero, París, 2ª edición, DeBolsillo, Barcelona, 7-15.

Bourdieu, Pierre, “La ilusión biográfica”, Acta sociológica, número 56, septiembre-diciembre 2011, México, pp. 121-128.

Bruno, Juan Antonio, y Alberto Galione y Jorge Bonino, “Un tercer estado”, 2013, en Elvio Gandolfo (compilador), Mario Levrero: Un silencio menos, 1ª edición, Mansalva, Buenos Aires, 136-144.

Calvino, Italo, 2005, 1ª edición (traducción de Aurora Bernárdez y César Palma y nota preliminar de Esther Calvino), Seis propuestas para el próximo milenio, Siruela, Madrid, 160 páginas.

Corbellini, Helena, 2018, 1ª edición, El pacto espiritual de Levrero, Paréntesis Editorial, Montevideo. 143 páginas.

Cosse, Rómulo, 2015, “Levrero: del relato breve a La novela luminosa”, en Graciela Franco, María del Carmen González y Patricia Núñez (compiladoras), Caza de Levrero: asedios críticos a la obra de Mario Levrero, 1ª edición, Rebeca Linke Editoras, Montevideo, 103-114.

Foucault, Michel, 1968, Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas, 1ª edición (traducción de Elsa Cecilia Frost), Siglo XXI Editores, México, 375 páginas.

Gandolfo, Elvio, 2015, “Descripción de un combate. Sobre La novela luminosa”, en Graciela Franco, María del Carmen González y Patricia Núñez (compiladoras), Caza de Levrero: asedios críticos a la obra de Mario Levrero, 1ª edición, Rebeca Linke Editoras, Montevideo, 158-163.

Kafka, Franz, 2004, Cuentos completos, 2ª edición (traducción y prólogo de José Rafael Hernández Arias), Valdemar, Colección El club de Diógenes, Madrid, 712 páginas.

Koestler, Arthur, 1973, Autobiografía. 1. Flecha en el azul (traducción de J. R. Wilcock), 1ª edición, Alianza/Emecé, Madrid, 236 páginas.

Levrero, Mario, 2019, Cuentos completos, 1ª edición (edición al cuidado de Nicolás Varlotta Domínguez y prólogo de Fabián Casas) Random House Mondadori, Barcelona, 649 páginas.

Levrero, Mario, El discurso vacío, 2019, 3ª edición, DeBolsillo, Barcelona,169 páginas.

Levrero, Mario, Trilogía involuntaria. La ciudad, El lugar, París, 2016, 1ª edición (prólogos de Ignacio Echevarría, Julio Llamazares y Constantino Bértolo) DeBolsillo, Barcelona, 472 páginas.

Levrero, Mario, Historietas reunidas de Jorge Varlotta con la participación de Lizán en Santo Varón y Los profesionales, Criatura Editora, Montevideo, 2016. 287 páginas.

Levrero, Mario, 2015, Diario de un canalla. Burdeos, 1972, 1ª edición (prólogo de Marcial Souto), Random House Mondadori, Barcelona, 183 páginas.

Levrero, Mario, “Entrevista imaginaria”, en Elvio Gandolfo (compilador), Mario Levrero: Un silencio menos, 1ª edición, Mansalva, Buenos Aires, 91-105.

Levrero, Mario, 2010, Trilogía involuntaria. La ciudad, París, El lugar, 2ª edición (prólogos de Ignacio Echevarría, Julio Llamazares y Constantino Bértolo), DeBolsillo, Barcelona, 473 páginas.

Levrero, Mario, 2008, La novela luminosa, 1ª edición, Random House Mondadori, Barcelona, 567 páginas.

Levrero, Mario, La ciudad, 1999, 1ª edición (prólogo de Antonio Muñoz Molina), Plaza Janés, Colección Mundos imaginarios, Barcelona, 182 páginas.

Levrero, Mario, 1992, El portero y el otro, 1ª edición, Arca, Montevideo, 187 páginas.

Levrero, Mario, La ciudad, 1970, 1ª edición, Tierra Nueva, Colección Literatura Diferente, Montevideo, 150 páginas.

Levrero, Mario, La máquina de pensar en Gladys, 1970, 1ª edición, Tierra Nueva, Colección Literatura Diferente, Montevideo, 164 páginas.

Libertella, Mauro, 2019, 1ª edición (edición de Leila Guerriero), Un hombre entre paréntesis. Un retrato de Mario Levrero, Ediciones Universidad Diego Portales, Colección vidas ajenas, Santiago, 178 páginas.

Matus, Álvaro, 2013, “El laberinto de la personalidad”, en Elvio Gandolfo (compilador), Mario Levrero: Un silencio menos, 1ª edición, Mansalva, Buenos Aires, 193-205.

Musil, Robert, 1992, Ensayos y conferencias, 1ª edición (traducción de José Luis Arántegui),

Visor, Colección La balsa de la Medusa, Madrid, 433 páginas.

Polleri, Felipe. “Me acuerdo”, 2013, en Mario Levrero, Irrupciones, 1ª edición, Criatura Editora, Buenos Aires, 7-12.

Ricciardi, Charles, 2015, “Los (re)pliegues del discurso (vacío)”, en Graciela Franco, María del Carmen González y Patricia Núñez (compiladoras), Caza de Levrero: asedios críticos a la obra de Mario Levrero, 1ª edición, Rebeca Linke Editoras, Montevideo, 147-157.

Rosso de, Ezequiel, “Otra trilogía: las novelas policiales de Mario Levrero”, 2013, en Ezequiel de Rosso (selección y prólogo), La máquina de pensar en Mario: Ensayos sobre la obra de Levrero, 1ª edición, Eterna Cadencia, Buenos Aires, 2013, 141-163.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Mario César Islas Flores

Downloads

Download data is not yet available.