El signo poético y su desplazamiento performático
PDF (Español (España))

Keywords

Poesía chilena- Performance- Poesía experimental-Dictadura chilena- Arte y mercado

How to Cite

Rojas Canouet, G. (2022). El signo poético y su desplazamiento performático : La poesía de Carmen Berenguer . Humanitas. Revista De Teoría, Crítica Y Estudios Literarios, 1(2), 41–59. https://doi.org/10.29105/revistahumanitas1.2-2

Abstract

This work will analyze four works by Carmen Berenguer (Bobby Sands desfallece en el muro, Huellas de siglo, A media asta y Sayal de pieles) as a corpus that represent a border moment in the political and cultural history in Chile: the dictatorship and the return to democracy, that is, the step of the installation and continuity of the neoliberal model and of globalization. Therefore, Carmen Berenguer, from poetic writing, experiences the crisis of these moments in national history, "steals" the images of the neoliberal landscape and returns them critically, disobeying language, decomposing its use and taking it to the confusing limits between semantic and phonic. To account for this process, theoretical elements of the difference in Deleuze and Taylor's repertoire and archive will be used.

https://doi.org/10.29105/revistahumanitas1.2-2
PDF (Español (España))

References

Agamben, G. (2005) Profanaciones. Buenos Aires: Adriana hidalgo editora.

Barthes, R. (2014) La cámara lúcida. México: Paidós.

Berenguer, C. (1986) Huellas de siglo. Santiago: Edicione.

Berenguer, C. (1988) A media asta. Santiago: Cuarto Propio.

Berenguer, C.(1993) Sayal de pieles. Santiago: Francisco Zegers Editor.

Berenguer, C.(2009) Chiiit, son las ventajas de la escritura. Santiago: LOM.

Berenguer, C. (2018) Bobby Sands desfallece en el muro. Santiago: Quimantú.

Berenguer, C. (2019) Poesía sobre poesía. Santiago: Ediciones UAHC.

Deleuze, G. (2017) Diferencia y repetición. Buenos Aires: Amorrortu/editores

Foucault, M. (2019) Microfísica del poder. Buenos Aires: Siglo XXI.

Hernández, H. (2006) Sarcoma piel paginal. http://www.letras.mysite.com/hh040906.htm

Ortega, J. (2000) Caja de herramientas. Santiago: LOM.

Sepúlveda, M. (2008) Representaciones de Santiago en Huellas de Siglo de Carmen Berenguer: La ciudad burdel. Literatura y lingüística, N°19. Santiago: Ediciones UCSH.

Taylor, D. (2010) “Usted está aquí”, el ADN de la performance. México: Siglo XXI.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Gonzalo Rojas Canouet

Downloads

Download data is not yet available.