Literary language, aesthetic experience, and children's literature
PDF (Español (España))

Keywords

critical thinking
children's literature
aesthetic experience

How to Cite

Contreras López, A. A. (2024). Literary language, aesthetic experience, and children’s literature. Humanitas. Revista De Teoría, Crítica Y Estudios Literarios, 3(6), 59–89. https://doi.org/10.29105/revistahumanitas3.6-86

Abstract

This article explores the relationship between literary language, aesthetic experience, and children's literature from a theoretical and pedagogical perspective. Literary reading is posited as beneficial in cognitive, cultural, and ethical terms. Regarding children's literature, the need to recognize the intelligence, sensitivity, and creativity of children is advocated, providing them with texts that stimulate and challenge them.

https://doi.org/10.29105/revistahumanitas3.6-86
PDF (Español (España))

References

Alberto, E. (2002). Breve historia del mundo. México, Alfaguara infantil.

Arizpe, E. y M. Styles. (2004). Lectura de imágenes. Los niños interpretan textos visuales. México. Fondo de Cultura Económica.

Barthes, R. (1973). El grado cero de la escritura. Barcelona, Siglo XXI.

Bojunga Nunes, L. (1986). Mi amigo el pintor. México, Editorial Norma.

Coseriu, E. (1987). Acerca del sentido de la enseñanza de la Lengua y la Litertura, en Innovación en la enseñanza de la Lengua y la Literatura. Madrid, M.E.C.

Erlbruch, W. (2007). El pato y la muerte. México, Barbara Fiore editora.

Fine, Ann. El diario de un gato asesino. México, Fondo de Cultura Económica.

Fox, M. (2004). ¿Qué crees? México, Fondo de Cultura Económica.

Heidegger, M. (1951). De camino al habla. España, Ediciones del Serbal.

Kant, E. (2002). Lo bello y lo sublime. La paz perpetua. Madrid, Espasa.

Lome, E. A. (2003). La vaca que se creía mariposa. México, Alfaguara infantil.

Lotman, I. (1996). La semiosfera I. Semiótica de la cultura y del texto. (versión en español de Desiderio Navarro) Madrid, Cátedra.

Man, P. (1990). La resistencia a la teoría. Madrid, Visor.

McKee, D. (1999). El cochinito de Carlota, México, Fondo de Cultura Económica.

Mendoza Fillola, A. (2004). La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lecto-literaria. Málaga: Ediciones Aljibe.

Reyes, A. (1983). Apolo o de la Literatura, en Ensayos. México, Fondo de Cultura Económica.

Rosenblatt, L. (2002). La literatura como exploración. México, Fondo de Cultura Económica-Espacios para la lectura.

Sartre, J.P. (1991). ¿Qué es la literatura? Buenos Aires, Losada. Stanislawsky, K. (1981). Un actor se prepara. México, Editorial Diana.

Stoll Walsh, E. (1984. Gansa tonta. México, Fondo de Cultura Económica. Col. Los especiales de A la orilla del viento.

Todorov, T. (1975). The Fantastic. A Structural Approach to a Literary Genre. New York, Cornell University Press.

Van Dijk, T. (1998). Estructuras y funciones del discurso. México: Siglo XXI.

Vygotsky, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: Paidós.

Vygotsky, L. (2001). La imaginación y el arte en la infancia. México: Ediciones Coyocacán.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Azael Abisaí Contreras López

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...