Abstract
The article examines the evolution and potential of Children's and Young Adult Literature (CYAL) in shaping reading communities from childhood to adulthood. The author reviews the origins and genres of CYAL, exploring its relationship with social, cultural, technological, and environmental changes. It highlights CYAL's role in cognitive, emotional, and social development in children, as well as in shaping their identity, imagination, and critical thinking. The article also underscores the importance of practices such as read-aloud sessions, diversity, equality, and inclusion in CYAL, along with its contribution to the sustainable development of communities.
References
Flavell, J.H. (2000). El desarrollo cognitivo. (Nueva ed. revisada). Trad. María José Pozo y Juan Ignacio Pozo. España, Ed. Aprendizaje Visor.
Aguilar, E. F. (2015), ¿Cómo surgió la creencia en las hadas? En: Revista Muy interesante. actualizado en 2023. En: https://www.muyinteresante.es/curiosidades/18349.html
Cuenti.to. En: https://www.sobretiza.com.ar/2023/04/14/nace-cuentito-la-inteligencia-artificial-llega-a-la-literatura- infantil/
Secretaría de Cultura, Dirección General de Bibliotecas, Dirección de Dirección de Normatividad, Entrenamiento e Información (2021). Mis vacaciones en biblioteca. En:https://dgb.cultura.gob.mx/recursos/documentos/misvacaciones2021/vacaciones2021.pdf
UNESCO (2022). Textos fundamentales de la Convención para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial de 2003. Francia. 184 p. En: https://ich.unesco.org/doc/src/2003_Convention_Basic_Texts-_2022_version-ES.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Elsa Margarita Ramírez Leyva